uz-logo-pion-2.png

Wsparcie w procesie kształcenia

Wsparcie w procesie kształcenia przysługuje każdemu studentowi i doktorantowi ze szczególnymi potrzebami/z niepełnosprawnością, który otrzyma stosowną zgodę władz dziekańskich lub kierownika szkoły doktorskiej swojej jednostki. Osoby te mogą wnioskować o racjonalne dostosowanie i adaptacje w zakresie:

  • uczestnictwa w zajęciach,
  • organizacji egzaminów i zaliczeń,
  • prowadzenia działalności naukowo-badawczej.

Wsparcie, jakie można otrzymać w ramach racjonalnego dostosowania, nie spowoduje obniżenia poziomu wymagań akademickich.

Metody i formy kształcenia są dobierane elastycznie w zależności od indywidualnych predyspozycji studenta/doktoranta ze szczególnymi potrzebami/z niepełnosprawnościami. Studenci/doktoranci otrzymują wsparcie Pełnomocnika m.in. w sprawach dotyczących: ubiegania się o zmianę warunków uczestniczenia w zajęciach oraz indywidualnych warunków kształcenia. Indywidualne podejście wynika z kategorii potrzeb oraz predyspozycji danej osoby. W miarę potrzeb poszukuje się optymalnego rozwiązania w danej sytuacji. Należy tutaj podkreślić, iż każdy przypadek zgłoszony przez studenta lub doktoranta traktowany jest indywidualnie, pod kątem niezbędnego wsparcia, kierunku studiów, charakteru przedmiotu oraz aktualnych możliwości uczelni w tym zakresie.

Racjonalne dostosowanie obejmuje:

  • zmianę sposobu uczestnictwa w zajęciach (np. poprzez odrobienie nadliczbowych godzin absencji w wyniku spraw związanych z niepełnosprawnością);
  • możliwość korzystania w trakcie zajęć i/lub egzaminu z pomocy osób wspomagających, np. asystenta dydaktycznego;
  • możliwość stosowania alternatywnej formy zapisu na użytek własny i/lub korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: dyktafonów, komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych oraz urządzeń tłumaczących w czasie rzeczywistym (konieczne jest poinformowanie prowadzącego przed rozpoczęciem zajęć);
  • możliwość uzyskania dodatkowych godzin dydaktycznych;
  • możliwość korzystania z zasobów Akademickiej Biblioteki Cyfrowej;
  • inne (po uzgodnieniu z konsultantem edukacyjnym).

Po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby przez studenta lub doktoranta, pełnomocnik, w oparciu o ustaloną procedurę formalną, pomaga opracować indywidualną strategię egzaminu, dostosowaną do potrzeb i możliwości studenta. Alternatywna forma egzaminu nie oznacza obniżenia progu wymagań wobec studenta, a jedynie techniczną adaptację. Należy tutaj zastrzec, iż forma alternatywna nie oznacza zwolnienia z egzaminu lub ułatwienia jego zakresu, lecz dostosowanie go do specyficznych potrzeb studenta/doktoranta, wynikających z niepełnosprawności lub predyspozycji psycho-fizycznych. Jest to wyłącznie zmiana sposobu przeprowadzenia, a nie treści.

Racjonalne dostosowanie obejmuje:

  • zmianę terminu zaliczenia/egzaminu;
  • zmianę formy egzaminu/zaliczenia (z ustnej na pisemną lub odwrotnie);
  • wydłużenia czasu trwania egzaminu/zaliczenia (o 50% czasu podstawowego);
  • zmianę organizacji sesji egzaminacyjnej;
  • możliwość przygotowania pisemnego konspektu odpowiedzi w czasie egzaminu ustnego;
  • możliwość korzystania z krótkich przerw podczas egzaminu;
  • w przypadku egzaminów o obszernej treści możliwość rozłożenia ich na części;
  • możliwość korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych (będących w posiadaniu osoby ze szczególnymi potrzebami/z niepełnosprawnościami, po uprzedniej zgodzie prowadzącego zajęcia);
  • możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi w powiększonym druku;
  • możliwość korzystania z pomocy osób wspomagających, np. asystenta dydaktycznego;
  • inne (po uzgodnieniu z konsultantem edukacyjnym).

Aby uzyskać wsparcie:

  1. Zgłoś się do Centrum Równości, Dostępności i Wsparcia, mieszczącego sie przy ul. Profesora Zygmunta Szafrana 2, Camus A, budynek A-2, pokoje 2-6 – umów się na spotkanie z Pełnomocnikiem ds. Osób z Niepełnosprawnościami – telefonicznie lub mailowo: tel. 601902282, e-mail: M.Garbat@adm.uz.zgora.pl;
  2. Przed spotkaniem przygotuj orzeczenie i/lub dokumenty potwierdzające stan zdrowia.
  3. Na spotkaniu z Pełnomocnikiem przygotujesz wniosek o wsparcie procesu kształcenia.
  4. Wniosek złóż u dziekana swojego wydziału.
  5. Po otrzymaniu decyzji od dziekana powiadom swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach – masz na to 14 dni.
  6. Jezeli nie chcesz osobiście poinformować wykladowców o przyznanym wsparciu powiedz o tym Pelnomocnikowi lub pracownikowi Centrum Równości, Dostępności i Wsparcia. Pełnomocnik lub pracownik Centrum – tylko i wyłącznie za Twoją zgodą, potwierdzoną na piśmie – poinformuje wykładowców o przyznanym wsparciu.

Sekretariat Centrum czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 13:00.

Dyżury Pełnomocnika ds. Osób z Niepełnosprawnościami odbywają się:

  • w poniedziałek, wtorek i czwartek w godzinach od 10:00 do 14:00,
  • w piątek w godzinach od 10:00 do 12:00,
  • środa to dzień pracy wewnętrznej.

Istnieje możliwość rozmowy w polskim języku migowym. Przed przyjściem do Centrum należy zgłosić taką potrzebę na trzy dni przed przybyciem (telefonicznie lub mailowo).

Do Centrum możesz przyjść również z psem asystującym.

Centrum Równości Dostępności i Wsparcia
ul. Zygmunta Szafrana 2
Budynek A-2, hol główny
pokoje nr 2-6, parter budynku, dostęp bezpośredni bez barier
601 902 282,
789 441 433,
m.garbat@adm.uz.zgora.pl
a.szymczukiewicz@adm.uz.zgora.pl

Środki wspierające komunikowanie się:

Po otrzymaniu zgody na otrzymanie wsparcia należy osobiście powiadomić swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach w ciągu 14 dni. Centrum Równości, Dostępności i Wsparcia może powiadomić prowadzących zajęcia wyłącznie na podstawie pisemnej prośby studenta/ doktoranta – w takim wypadku należy dostarczyć do Centrum listę prowadzących zajęcia w danym semestrze oraz aktualizować ją na bieżąco.

Wskazane jest także, aby wniosek o wsparcie składać na początku semestru. Jednak, jeżeli w wyjątkowych sytuacjach pojawi się konieczność adaptacji procesu studiowania w trakcie semestru, przyznanie wsparcia jest również możliwe na zasadach opisanych powyżej.

Zgodnie z zarządzeniem Pana Rektora nr 160 z dnia 10 listopada 2023 roku "w sprawie załatwiania spraw, wnoszenia i doręczania pism utrwalonych w postaci elektronicznej z wykorzystaniem wewnętrznych systemów teleinformatycznych Uniwersytetu Zielonogórskiego" istnieje możliwość składania wniosków o wsparcie drogą elektroniczną za pomocą konta w systemie teleinformatycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego StudNet.

Gotowe wnioski znajdują się w systemie.

Pozostałe dokumenty, jak orzeczenie o niepełnosprawności lub o stanie zdrowia, ze względu na ich kwalifikacje jako dane wrażliwe, musisz złożyć osobiście w Centrum Równości, Dostępności i Wsparcia.

Pamiętaj, iż ta forma składania wniosku nie jest obowiązkowa. Zawsze możesz zadzwonić lub przyjść do Centrum Równości, Dostępności i Wsparcia, gdzie uzyskasz pomoc i wskazówki jak prawidłowo wypełnić i złożyć wniosek o wsparcie.

Zarządzenie Rektora nr 160 z dnia 10 listopada 2023 roku "w sprawie załatwiania spraw, wnoszenia i doręczania pism utrwalonych w postaci elektronicznej z wykorzystaniem wewnętrznych systemów teleinformatycznych Uniwersytetu Zielonogórskiego"

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18